به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد باقر قالیباف روز دوشنبه در حاشیه ملاقات مردمی در مرکز نظارت همگانی 1888 در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بربرآورد خسارت وارد آمده به مترو و این که بخشهایی که تحت پوشش بیمه نبوده است چگونه توسط شهرداری تامین میشود گفت: برآوردی که توسط اعضای شورای شهر نیز اعلام شد 22 میلیارد بوده که تقریبا همان 21.5 میلیاردی است که ما برآورد کردیم و معتقدیم که بیشتر از آن نیز نبوده است.
وی ادامه داد: یک بحث در مورد اختلافات بیمه و مترو تهران است و این که در خصوص بحث بیمه به طور مثال ممکن است عنوان شود که بخشهایی از مترو در مجموعه بیمه قرار نگرفته که این بحثها حقوقی است که در حال پیگیری است.
قالیباف تصریح کرد: به طور کلی معتقدم در این بخش خسارتهایی که در روزهای اول خیلی عجولانه و غیر منطقی بود و حتی عنوان شد که در این حادثه تلفات جانی بوده است و خسارت چند هزار میلیاردی وجود د اشته نشانه همان بداخلاقیهاست و خوشبختانه مترو هیچگونه تلفات جانی و مجروحی نداشته است و خسارت مالی آن هم 22 میلیارد بوده است و این که بیمه یک بخشی از آن را هم اکنون تامین کرده و بخش دیگر نیز مباحث حقوقی است که دنبال میشود.
شهردار تهران در ادامه در خصوص گزارش روز گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در مورد این حادثه گفت: به نظر من این گزارش مناسبی بود و کار کارشناسی شده بود اما با دو نکته آن موافق نیستم.
وی افزود: آقای شکیب معتقد بودند در شروع کار وقت طلایی از دست رفته که من موافق نیستم چرا که ما در ابتدا باید ببینیم وقت طلایی مربوط به چه مکانی است و چه تعبیری از آن داریم؛ یک زمانی در بحران زلزله وقت طلایی داریم که آن زمانی است که همان لحظات اول نجات جان انسانها بسیار مهم است و در سیل موضوع وقت طلایی به زمانی مربوط میشود که صدمات انسانی اتفاق میافتد؛ به نظر میرسد وقتی بیش از چند هزار نفر از ایستگاهها بیرون برده شدند مشخص میشود که وقت طلایی به بهترین شکل مدیریت شده و من احساس میکنم در این مورد باید دقت بیشتری در گزارش صورت میگرفت.
قالیباف خاطر نشان کرد: در خصوص بحث لایروبی نیز، کانال لایروبی شده بود؛ لایروبی در نیمه دوم اسفند و فروردین ماه به انجام می رسد که این اقدام صورت گرفته بود و یک بخشی از لایروبی تخلیه شده بود و یک بخشی باقی مانده بود و به جز این دو نکته که به نظرم نیاز به بررسی بیشتری داشت ، گزارشی خوبی بود و همان پیشنهادات را شهرداری تهران در بررسی ارائه داده بود که در گزارش دیده می شد و واقعیت این است که اگر بخواهیم بازبینی در خصوص این حادثه داشته باشیم به دور از همه حب و بغضها، در ابتدا باید ببینیم علت بروز این اتفاق چه بوده است؟
قالیباف ادامه داد: به نظر من یک بخش عمده بروز اتفاق این است که رودخانههایی که داخل شهرها قرار دارند حفاظتشان به عهده وزارت نیرو است و قانون در سال 61 این را مشخص کرده است. به نظر من هم اکنون در این مورد قانون اشکال دارد و باید ترمیم شود و طبق قانون باید اقدامات لازم از سوی وزارت نیرو به انجام رسد و حال وزارت نیرو قادر است با این همه مسولیت هایی که دارد بیاید ترمیم یک کانال را انجام دهد این جا قانون دچار اشکال است و مشکلات خود را دارد که جمع بندی در مورد آن باید در مجلس انجام شود.
وی افزود : علاوه بر آن شهرداری دیروز با اعضای شورا در این خصوص به توافق رسید که با توجه به این حادثه باید با دقت بیشتری زمینههای مختلف پیگیری و رفع مشکل شود؛ مثلا در جاهایی که امکان بحران وجود دارد مانند آن که الان لوله سوخت در داخل شهر عبور میکند و واقعا حادثه ساز است و به هر حال هم اکنون شهرداری به جهت وظیفه قانونی برای اینکه وارد شود و این کانال را ترمیم کند مشکل قانونی دارد، همچنین اشکال اجرایی و کمبود بودجه هم هست اما این مسائل برطرف میشود و ما میتوانیم بحث بودجه را حل کنیم اما به جهت مسئولیت این که ترمیم کانال به عهده کیست در بلاتکلیفی قرار دارد که دیروز بنا شد که تقسیم کاری انجام شود و شهرداری و وزارت نیرو همکاری داشته باشند و بخشهایی را با همکاری هم اصلاح کنند.
شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: 8 میلیارد که عنوان شده برآوردی است که برای خسارت واگنها صورت گرفته و الان به جهت حقوقی بحث این است که بر اساس بیمه نامه تاسیات فنی تحویل گرفته شده است و تحت پوشش بیمه است اما بیمه معتقد است تاسیسات و ایستگاهی که بهره برداری نشده تحت پوشش بیمه نیستند، ایستگاه آزادی تحت پوشش بیمه بوده و مجموعه خسارت وارد شده 22 میلیارد است و طبیعتا بیمه به طور صد درصد آن را تامین میکند و بخشهایی که تحت پوشش بیمه نبوده است را شهرداری خود تامین میکند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مسئولان استانداری که خسارت وارد را بیش از صد تا 200 میلیارد تومان مطرح کرده بودند و این که شهرداری اجازه نداده که در زمانی که میشد خسارت را برآورد کرد، این اقدام صورت بگیرد، گفت : من به این سئوالها پاسخ نمیدهم و میزان خسارت به طور شفاف مشخص شده است.
وی در ادامه در خصوص روند اجرای طرح تفصیلی اظهار کرد: طرح تفصیلی بهتر از پیش بینیهای ما در حال اجرا است ،من به طور هفتگی همراه با معاون شهرسازی و معماری این موضوع را پیگیری میکنیم و بیش از 600 هزار نفر تاکنون به وب سایت شهرداری مراجعه کرده و اطلاعاتی که از طرح تفصیلی مورد نظر داشتند، برداشت کردند که این به معنای شفاف سازی در اطلاعات و شکست رانتی است که پیش از این تنها افراد خاص میتوانستند به این موضوع دسترسی پیدا کنند.
وی خاطر نشان کرد: طرح تفصیلی حساسیت لازم را در مردم به وجود آورده که به وب سایت شهرداری مراجعه و اطلاعات مورد نظر خود را برداشت کنند.
قالیباف افزود : روند صدور پروانه نسبت به قبل سرعت بهتری پیدا کرده و سیستم تحت وب قرار گرفته که به همین دلیل سرعت کار بیشتر شده و مردم هم استقبال کردند و با پهنه بندیهایی هم که صورت گرفته امروز مردم میدانند که ساختمانشان از چه میزان پهنه و تراکمی میتواند برخوردار باشد و بر اساس آن کارهایشان را به انجام برسانند.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: من تا این مقطع از طرح تفصیلی راضی هستم و آمار نشان داده که طرح تفصیلی در دیگر شهرها به طور حداکثری 23 درصد تحقق یافته در حالیکه من قول دادهام طرح تفصیلی در تهران حداکثر بالای 75 تحقق مییابد و 20 یا 25 درصد باقی مانده هم نه اینکه تحقق نیافته باشد بلکه مربوط به جایی است که مورد اصلاح و تجدید نظر در کاراست و این طرح هم به همین جهت راهبردی دیده شده و ساختاری نیست تا بتوان جاهایی که مشکل دارد اصلاح شود.
وی افزود : یکی از توفیقات بزرگ مدیریت شهری این بوده که توانست بعد از 45 سال که شهر بدون داشتن یک برنامه مدون و مشخص کارش را پیش میبرد و سلیقهای تصمیم گیری میشد امروز بر اساس طرح تصمیم گیری شود؛ قبلها فکر میکردند قدرت شهردار در این است که هر کسی به آن مراجعه کرد بتواند اجازه ساخت یک یا دو طبقه را بگیرد و آن آدم خوبی بود و اگر نمینوشت آدم خوبی نبود اما با این طرح هم اکنون این کارها ضابطه مند شده است، اگر چیزی حق همه هست همه باید از آن برخوردار شوند و اگر حق فردی نیست هیچکس نباید از آن حق بهره مند شود.
وی تصریح کرد: به نظر من بهترین کاری که در این طرح اتفاق افتاد مفسده بزرگی را از بدنه شهرداری از بین خواهد برد.
وی در ادامه افزود: معمولا روزهای دوشنبه تمامی شهرداران مناطق و معاونان شهرداری مکلف هستند در سامانه 1888 دیدار مردمی داشته باشند و مامعتقدیم کار باید سیستمی صورت بگیرد و 1888 نیز به همین منظور ایجاد شده و روزانه بیش از سه هزار تماس با این سامانه گرفته می شود و برای من برخی اوقات حداقل در ماه دو سه نوبت پیش می اید که در اتاقم مکالمات بین تماس گیرنده ها و پاسخگوها را گوش کنم و صندوق صوتی خودم را حتما گوش می کنم و این ارتباط سیستماتیک وجود دارد همه معاونان من این نشست را دارند و برخی اوقات هم نوبت خود من میشود که این ارتباط را با مردم داشته باشم.